Toy Con Tour 2018 - Legetøjsmesse i Odense

Jeg var vild med actionfigurer i min barndom. Havde både Teenage Mutant Ninja Turtles, Biker Mice og nogle superhelte som Spider-Man og Batman. Der blev leget heftigt med dem og ikke alle af dem overlevede legen...

Personligt har jeg aldrig været en af de nørder, der kultdyrker legetøj efter de glade barndomsår var slut. Men i nu og næ kan jeg ikke helt lade være med at se hvad der laves til de små drenge i dag. Actionfigurerne ser noget bedre og langt mere fleksible. Heldige møgunger...

Passionen for legetøj er netop formålet med messen Toy Con Tour 2018, der her i år startede i Randers og kom senere til Århus. Ton Con hører under Sci-Fi-Con, der som idé startede tilbage i 2013. Manden bag ideén var Benny Ray, en Star Wars-fan, der deltog i arrangementet Dansk Star Wars Loges Weekend i Taastrup. Ray var vild med det og fik lyst til at skabe noget lignede i Jylland.

Med stor hjælp fra en anden fan, Henrik Wulff og Star Wars Logen skabte Ray sin første messe i Randers den næste år. Den hed Star Wars & Science Fiction Messen og havde det navn i fire år indtil det i 2017 skiftede navn til Sci-Fi-Con.

Toy Con i Odense

Toy Con Tour 2018 var nu nået til sit tredje by, nemlig min hjemby Odense den 18/8-2018. Skt. Jørgen Hallen dannede rammerne for en noget beskeden arrangement. Selvom jeg havde boet i Odense i nogle år, havde jeg aldrig været derude, der jeg ikke er nogen sporty type.

Så måtte jeg guides af smartphonen, men det hjalp, da jeg så en flok hardcore Star Wars-fans, der var klædt ud som Resistance-officerer, skulle den samme vej derhen. Så jeg fulgte med de gode kræfter. Det var pudsigt at se en sportshal blive brugt som ramme for en legetøjsmesse. Alene det at blive mødt af lyden til John Williams´Star Wars-musik, der lød fra hallens højtalere var usædvanligt.

Ordet "overvældende" var bestemt ikke det ord, der faldt mig ind, da jeg var inde i hallen. Der var sølle ti stande drevet af legetøjsamlere samt professionelle udbydere af licens-legetøj, hvoraf størstedelen af det var Star Wars-baseret. Jeg så et enormt væld af firmaet Kenners virvar af deres Star Wars-actionfigurer, der fyldte et stort bord.

De blev købt af den sædvanlige målgruppe, men om de leger med figurerne er nok tvivlsom. De ender med garanti på hylder og forsat være i deres indpakning. Altså det der kunne have været skæbnen for Woody i Toy Story 2 (1999). Legetøj uden indpakning var selvfølgelig billigere og lå i kasser for dem selv. Meget af det vakte minder om de lignede actionfigurer fra min barndom.

Besøg fra Star Wars-galaksen

Messen bød også på andet nørd-guf så som tegneserier, film, soundtracks og andet. En væg var sat med løse sider fra adskillige Spider-Man-tegneserier fra dengang, det hed Edderkoppen på dansk. Jeg kunne kende de sider med det samme, da det var fra den periode, hvor jeg læste Spider-Man. Det var fra den noget forvirrede men underholdende klon-saga, hvor Spider-Mans klon Scarlet Spider/Ben Reilly bekæmper selveste Venom.

En større kø af mennesker - både cosplayers og ikke-cosplayers fyldte tværs hallen. Årsagen var besøget fra den smukke Femi Taylor fra Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi (1983), der gav både autografer og mulighed for selfies med hende. Taylor havde en lille role som den grønne slavepige Oola, der danser for gangsteren Jabba the Hutt. Hun gør dog modstand, hvilken pisser ham af og hun ryger ned til den frygtindgydende rancor. Bøvs!

Taylor vendte i 1997 tilbage til special edition-udgaven af Return of the Jedi og indspillede ekstra nye scener til filmen. Trods efter fjorten år kunne hun stadig være i sin pikante slave-kostume. Taylor er iøvrigt dansk gift med Claus Skytte Kamper, har to børn og bor delvis i England og Danmark.

Samlet set en lettere fesen oplevelse

Odense-versionen af Toy Con var noget fesen efter min mening. Alt den plads i midten af hallen kunne nemt have rum til flere stande. Men hvem ved måske kan den fynske udgave af messen blive endnu større engang i fremtiden. Jeg fik allerhøjst en sølle time ud af for tyve kr, men jeg fik gjort mig nogle supergode fund i form af tegneserier og film. Legetøj er jeg trods alt vokset fra.

Ideén med Toy Con er ellers god og er bestemt noget for hele familien og ikke bare for nørder alene. Så messen må endelig komme til os, fynboer igen. Bare noget større næste gang, tak!

Populære opslag